شعار عاشورایى حسین بن على«ع»و شعار همه آزادگانى که زیر بار ظلم نمىروند وسلطه جباران را نمىپذیرند.به معناى«ذلت از ما دور است»و جملهاى است که امامحسین«ع»در یکى از خطبههایش روز عاشورا بیان فرمود،خطبهاى با آغاز«تبا لکم ایتهاالجماعة...»که چون همان روز نیز اصرار داشتند آن حضرت را به تسلیم و بیعت وادارند،حضرت نپذیرفت و حیات ذلتبار در سایه حکومتیزید و ابن زیاد را با کرامت دودمانپیامبر و شرافت زندگى مؤمنانه منافى دانست و سر دو راهى مرگ شرافتمندانه یا زندگىذلیلانه،«شرافتشهادت»را برگزید: «الا و ان الدعى بن الدعى قد ترکنى(رکزنى)بینالسلة و الذلة،و هیهات له ذلک منى،هیهات منا الذلة،ابى الله ذلک لنا و رسوله و المؤمنونو حجور طهرت و جدود طابت و انوف حمیة و نفوس ابیة ان یؤثر طاعة اللئام على مصارعالکرام» (17) .
این نوع نگرش به زندگى،تعلیم مکتب است که انسان باید سر دو راهى شهادت یاذلت،عزت شهادت را برگزیند و زندگى زیر ستم را مرگ بداند.حضرت على«ع»درجنگ صفین،وقتى دید که سپاه معاویه بر شریعه فرات دستیافتند و یاران او در مضیقهآب قرار گرفتند و چه بسا ذلیلانه تسلیم شوند،در خطبهاى آنان را تشویق کرد کهشمشیرها را با خون دشمن سیراب سازند تا خود سیراب شوند،مرگ،در زندگى ذلیلانهاست و زندگى در مرگ قاهر و پیروز«فالموت فى حیاتکم مقهورین و الحیاة فى موتکمقاهرین». (18) این فرهنگ،در خط حماسه علوى و حسینى متبلور است و سرمایه زندگى باکرامت به شمار مىرود.امام خمینى«ره»نیز در برابر تهدیدهاى استکبار جهانى،در پیامخویش فرمود:«هیهات که امت محمد«ص»و سیراب شدگان کوثر عاشورا و منتظرانوراثت صالحان،به مرگ ذلت بار تن در دهند و هیهات که خمینى در برابر تجاوز دیوسیرتان و مشرکان و کافران به حریم قرآن کریم و عترت رسول خدا و امت محمد«ص»وپیروان ابراهیم حنیف،ساکت و آرام بماند و یا نظارهگر صحنههاى ذلت و حقارتمسلمانان باشد.» (19)
از آستان همت ما ذلت است دور و اندر کنام غیرت ما نیستش ورود بر ما گمان بردگى زور بردهاند اى مرگ،همتى که نخواهیم این قیود اکنون که دیده هیچ نبیند به غیر ظلم باید ز جان گذشت،کزین زندگى چه سود؟ (20)
سید الشهدا«ع»در پاسخ برخى از افراد سپاه کوفه که از او مىخواستند گردن به حکومت وفرمان یزید بنهد تا سالم بماند،فرمود:«لا و الله!لا اعطیکم بیدى اعطاء الذلیل و لا اقر اقرارالعبید(لا افر فرار العبید)». (21) اینگونه تسلیم شدن را ذلتى بردهوار مىداند و نمىپذیرد. ابونصر بن نباته،در باره این دیدگاه حسین«ع»سروده است:«و الحسین الذى راى الموت فىالعز حیاة و العیش فى الذل قتلا» (22) حسین«ع»کسى است که مرگ همراه عزت را«زندگى»
دید و زندگى در ذلت و خوارى را«مرگ».