واسطه شدن در آمرزش گناهان نزد خداوند.مقام برجستهاى که خداوند به پیامبر وائمه و علما و شهدا داده است.مفسران تعبیر«مقام محمود»را در قرآن،به شفاعت تفسیرکردهاند.یکى از شفیعان هم حسین بن على«ع»است.شفاعتحسین«ع»هم در آخرتسبب نجات گنهکاران از عذاب دوزخ است،هم در دنیا سبب فلاح و رستگارىعلاقهمندان به آن حضرت و سوگواران در عزاى اوست.به فرموده پیامبر،همه دیدهها درقیامت گریانند،مگر چشمى که در عزاى حسینى گریسته باشد،که خندان و مژده یافته بهبهشت است«کل عین باکیة یوم القیامة الا عین بکت على مصاب الحسین فانها ضاحکةمستبشرة بنعیم الجنة». (2) طبق احادیثى،رسول خدا پاداش شهادت حسین«ع»را بصورتحق شفاعت براى گنهکاران امت از خدا دریافت کرده است.
حسین بن على«ع»شفیع شیعیان است.در زیارتنامه او هم آمده است:«و ان شفعتشفعت». (3) «فکن لى شفیعا الى الله» (4) و«اللهم ارزقنى شفاعة الحسین یوم الورود» (5) درحدیث است:«ثلاثة یشفعون الى الله عز و جل فیشفعون:الانبیاء ثم العلماء ثم الشهداء» (6) .نهتنها امام حسین«ع»بلکه هر شهیدى حق شفاعت دارد و این مقام را در سایه شهادت یافتهاست.محبان امام حسین«ع»به شفاعت او معتقدند و باور دارند که بخاطر گریه و عزادارىو محبت نسبت به ابا عبد الله«ع»،خداوند آنان را عذاب نخواهد کرد.
ناگفته نماند که حسین بن على«ع»گر چه شفیع محشر است و گریه بر او گر چهبیمه کننده از عذاب دوزخ است،لیکن لیاقتشفاعتیافتن براى ما،در سایه صلاح وپاکى است.عقیده به شفاعتحسین«ع»نباید دوستداران را به گناه و معصیت،گستاخ وجرى سازد.اینکه بگوییم: «تمام غرق گناهیم و یک حسین داریم»،مجوزى براى ارتکابگناه نیست.همانگونه که مسیحیان معتقدند مسیح به دار آویخته شد تا موجب آمرزشمسیحیان شود،عدهاى نیز از شیعیان فکر مىکنند فلسفه شهادت سید الشهدا آمرزشگناهان امت مصطفى«ص»است و این خطاست و چنین تفکرى زمینهساز جرات برمعصیت است.شفاعت ابا عبد الله«ع»درست است،ولى ارتکاب گناه و بى مبالاتى در امردین،به امید شفاعت آن حضرت،انحراف است. شفاعت آن حضرت شامل کسانىمىشود که نماز و واجبات دینى را سبک نشمارند و حق مردم را تضییع نکنند و لایقشفاعت او باشند.