هیئت روضه الشهدا شهر مریانج

هیئت روضه الشهدا شهر مریانج

محفل بسیجیان و رهروان امام وشهدا
هیئت روضه الشهدا شهر مریانج

هیئت روضه الشهدا شهر مریانج

محفل بسیجیان و رهروان امام وشهدا

تأثیر شگرف فرهنگ پربار شهادت

تأثیر شگرف فرهنگ پربار شهادت در گستره جهان بینی اسلام ناب محمدی(ص) از جلوه های ممتاز برخوردار است. فرآیند این تأثیر در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، نظامی و اقتصادی قابل مشاهده است. یافته ها و دستاوردهای تاریخی از صدر اسلام تاکنون، بیانگر این واقعیت شگرف است که فرهنگ شهادت طلبی به عنوان کارآمدترین و موثرترین عنصر در پیشبرد اهداف و حفظ ارزش ها و مقابله با دشمنان داخلی و خارجی مطرح بوده است. فرهنگ شهادت طلبی یعنی باور به خدا و معاد، اعتقاد راسخ بر درستی و بر حق بودن راه اسلام ناب محمدی(ص)، ایستادگی در مقابل دشمن، ایثار و فداکاری جهت حفظ ارزش های انقلاب و اسلام ناب، خستگی ناپذیری و اعتقاد به احدی الحسنیین.

تأثیر شگرف فرهنگ پربار شهادت در گستره جهان بینی اسلام ناب محمدی(ص) از جلوه های ممتاز برخوردار است. فرآیند این تأثیر در حوزه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، نظامی و اقتصادی قابل مشاهده است. یافته ها و دستاوردهای تاریخی از صدر اسلام تاکنون، بیانگر این واقعیت شگرف است که فرهنگ شهادت طلبی به عنوان کارآمدترین و موثرترین عنصر در پیشبرد اهداف و حفظ ارزش ها و مقابله با دشمنان داخلی و خارجی مطرح بوده است. فرهنگ شهادت طلبی یعنی باور به خدا و معاد، اعتقاد راسخ بر درستی و بر حق بودن راه اسلام ناب محمدی(ص)، ایستادگی در مقابل دشمن، ایثار و فداکاری جهت حفظ ارزش های انقلاب و اسلام ناب، خستگی ناپذیری و اعتقاد به احدی الحسنیین.


هشت سال دفاع مقدس و عملیات رزمندگان اسلام با همه فراز و فرودش به خلق فرهنگی غنی منجر شد، همان تفکری که به عنوان فرهنگ پایداری از آن نام می برند. این فرهنگ دارای مشخصه ها و ویژگی هایی است که از دیگر فرهنگ ها و حتی فرهنگ مقاومت و پایداری دیگر کشورها متمایز و ویژه شده است. بنابراین مهمترین شاخصه های این فرهنگ را می توان خداباوری، همان گوهری که تمام سکنات و حرکات فرد را متوجه مبدأ هستی می نماید، برشمرد. زیرا خدامحوری موجب شد تا بر خلاف دیگر ارتش های جهان، رزمندگان اسلام تمام لحظات خود را متوجه خدا کنند و بر خلاف دیگر استراتژی های نظامی فتح خاک را نه به عنوان یک هدف اولیه و اصلی، بلکه به عنوان یک هدف ثانویه ببینند.
با توجه به این موضوع، تجاوزی آغاز شد که از سوی بسیاری از کشورهای مستکبر بیگانه حمایت مادی و معنوی می شد. این حمایت ها به گونه ای بود که براساس پیش بینی های خام اولیه، بسیاری نظر به این داشتند که در کمتر از چند ماه کار تصرف ایران پایان خواهد یافت. حال چرا تمامی این پیش بینی ها نادرست از آب درآمد و چه عواملی باعث شد که سرنوشت کشور ما در این نبرد نابرابر این گونه رقم بخورد ناشی از همان ویژگی های منحصر به فرد دوران دفاع مقدس ما یعنی فرهنگ شهادت طلبی است. به عبارت دیگر آنچه که زمینه پیروزی سربازان اسلام در برابر ارتش کفر را فراهم آورد، نه تجهیزات و آموزش های نظامی بلکه مقوله هدف، انگیزه و رهبری بود.
مقایسه این ویژگی نشان می دهد که هدف و فلسفه جنگ بین نظامیان بعثی و متجاوز متفاوت بود. آنها متجاوز بودند و قصد تسخیر کشور ما را برای ارضای نیازهای مادی و دنیوی خود داشتند. حال آنکه سربازان ما با هدف دفاع از آرمان ها و ارزش های اسلامی و حفظ میهن خویش وارد میدان کار و زار شده بودند. آنها متجاوز بودن و ما مدافع. آنها برای خودشان می جنگیدند و ما برای دفاع از ارزش های خویش. مسلماً انگیزه هر گروه نیز متمایز و جدا بود. مشوق و انگیزه آنها ترفیع، پاداش و کسب امکانات مادی و دنیوی بود. حال آنکه سربازان ما جان را در طبق اخلاص نهاده بودند و به قصد رسیدن به احدی الحسنیین رشادت می ورزیدند. در زمینه رهبری نیز تفاوت های مشهود بسیاری وجود داشت. صدام فرماندهی مستبد و دیکتاتور بود که همه کسانی که بر وفق مراد او کار نمی کردند به گونه ای از میدان به در می شدند. اما در مقابل، رهبری ما حضرت امام خمینی(ره) رهبری به تمام معنا رهبری بود که نه با اجبار و اجحاف، بلکه با ویژگی رهبرگونه و کاریزماتیک خاصی که داشت بر دل ها حکومت می کرد. سربازانش نه مزدور بلکه خود را همرزمان سربازان اسلام قلمداد می کردند. ایشان شخصیتی جامع در ابعاد مختلف علمی و عملی بود و یکی از کم نظیرترین حادثه های تاریخ اسلام را آفرید.
یکی دیگر از ویژگی های بارز و متفاوت بین دو گروه از نیروهای درگیر جنگ، خصلت و فرهنگ جهاد و شهادت طلبی است. بی شک این خصیصه بود که توانست ما را در برابر حملات دشمن حفظ کند. چه عزیزانی که با دستان خالی ولی قلبی آکنده از امید به حراست از کیان مقدس کشور عزیزمان پرداختند. چه میدان های مینی که با پاره های تن و از خودگذشتگی و ایثار این جان برکفان پاک شد. آری اگر امروز در این فضا نفس می کشیم به مدد فرهنگ والای این عزیزان است. بنابراین اوج تجلی فرهنگ شهادت طلبی در هشت سال دفاع مقدس نمایان شد، چرا که جوانان با پیشانی بندهای یا زهرا(س)، یا ابوالفضل(ع)، یا حسین(ع)، یا مهدی (عج) و... توانستند با کمترین ساز و برگ نظامی بر ارتش تا دندان مسلح دشمن که توسط استکبار جهانی تجهیز می شد، پیروز شوند و پرچم انقلاب و اسلام ناب را همچنان برافراشته نگه دارند.
حال وظیفه ما در دوران کنونی چیست؟ آنان که رفتند کار حسینی کردند و آنان که مانده اند باید کار زینبی کنند.
اینک بایستی با پایبندی به ارزش های والای اسلامی و انقلابی ضمن پاسداری از حرمت خون شهیدان، زمینه احیا و گسترش فرهنگ شهادت را فراهم آوریم. زیرا استکبار جهانی همیشه و در همه حال در اندیشه پیروزی بر ما و پایمال نمودن عزت و عظمت ماست و شواهد تاریخی نشان داده است که در این راه از هر حربه ای که بتواند در این زمینه بهره جسته و استفاده می کند. شواهد نشان می دهد که در دوران جنگ نیز استکبار جهانی به قواعد جنگی پایبند نبوده و سوءنیت خود را نشان داده است. جوانان ما باید هوشیار باشند و ناخواسته و ناآگاهانه قدم در راه تحقق اهداف این جهانخواران نگذارند.

نظرات 1 + ارسال نظر
ستارگان خاکی سه‌شنبه 19 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 11:00 ب.ظ

سلام
با چند مطلب به روز هستم دوست داشتید یه سر بزنید.
منتظرم[گل]
التماس دعا[گل]

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد